På Yoga-retreat med Sohan

Stina Askholm var med på yoga-retreatet i Spanien i efteråret 2018. Dette er hendes beretning om turen:

I september 2018 var jeg så heldig at tilbringe fem dage på et yoga-retreat i en lille spansk bjerglandsby et par timers kørsel fra Malaga. Jeg var inviteret af Sohan Mie Poulsen, der til daglig driver et yoga- og pilatesstudio tæt på Brædstrup i Midtjylland. For første gang havde hun taget sit yogastudie ud af de vante, midtjyske omgivelser og placeret det i et lille spansk b&b i et femdages retreat – og mit håb er, at det ikke er sidste gang, for vi vendte vist alle hjem med fornyet energi og ro i hele kroppen.

Omgivelserne var smukke og livgivende. Men energien og roen kom især fra Sohans fantastiske evner til at tage os alle i hånden og føre os sikkert gennem alle yoga-øvelser, indbyde os til at kigge indad og mærke os selv og ikke mindst hendes dejlige, livgivende væsen, der samlede gruppen og lagde sig som balsam på vores sjæle.

Inden retreatet havde jeg ellers gjort mig mine bekymringer. Selvom jeg har dyrket yoga før og i øvrigt betragter mig selv som et socialt menneske, kunne jeg da godt få sved på panden over dagsprogrammet:

· Tre daglige yoga-træninger (hvoraf det første lå inden morgenmad, gisp).
· Et par timers gåtur i de omkringliggende bjerge.
· Alle måltider og tæt samvær med en gruppe af kvinder, jeg dårligt nok kendte på forhånd.
· Kun vegetarisk mad i en hel uge, hvor vi skulle dyrke en del mere motion, end jeg var vant til.

Men alle bekymringer blev heldigvis gjort til skamme, og jeg kan virkelig anbefale alle at forkæle sig selv med sådant et retreat! Her får du de bedste highlights fra en skøn uge.

Highlight #1 – Solhilsner hver morgen

Hver morgen, inden solen stod op, vandrede vi i stilhed sammen til landsbyens gamle tærskeplads – et stort plateau omgivet af bjergene, hvor vi i en lille time dyrkede den klassiske yogaøvelse ’Solhilsen’. Efter en del gentagelser fik vi lokket solens stråler op over bjergtoppen, og jeg skal hilse og sige, at det fik pulsen op!

Men det var så skønt at starte dagen med at bevæge kroppen. Det gav en helt anden energi end den måde, jeg normalvis starter min dag på – og jeg savnede slet ikke morgenmaden inden. Tværtimod føltes det ret godt at vende tilbage til et dejligt morgenmadsbord, efter at kroppen havde fået lov at arbejde og oparbejde lidt sult.

Highlight #2 – Min krop blev stærkere på få dage
Uha, mine stakkels slaskede arme kom på overarbejde de første par dage af vores retreat. Hvis du nogensinde har prøvet at lave solhilsnen mere end 10 gange i træk, vil du vide, at det kræver en del styrke i arme og skuldre. Samtidig kom mine lidt skrøbelige knæ ud i nogle positioner, de ikke er vant til. Og da jeg vågnede på andendagen, værkede hele min krop.

Det gik dog hurtigt over. Det var ret vildt at mærke ømheden forvandle sig til styrke på få dage – pludselig kunne jeg bære min overkrop og styre mine bevægelser uden at klaske sammen midt på yogamåtten. Mine knæ bukkede ikke under, tværtimod var det lidt af en succesoplevelse, at de kunne klare mere, end jeg var klar over.

Jeg tror, vi alle fik den oplevelse med os hjem – at vores kroppe kan mere, end vi er klar over. Godt hjulpet på vej af Sohan, som var så god til at vejlede og støtte undervejs, så vi udfordrede vores krop uden at overskride dens grænser.

Highlight #3 – Vandreture i overvejende stilhed

Hver dag efter morgenmaden var der planlagt fælles vandreture i de omkringliggende bjerge. Nogle dage foregik det i stilhed, så vi virkelig kunne være i nuet og mærke omgivelserne. Der var Sohan god til at ’styre’ gruppen og navigere os igennem, så vandreturene var i tråd med det, hun gerne ville give os gennem yogatræningen.

Ud over smukke omgivelser var det igen bare lækkert at bruge sin krop så meget – vi gik hver dag et par timer, tog nogle gode pauser, nød udsigten, stilheden og samværet.

Highlight #4 – Fokus og ro, et kig indad

Netop vandreturene, de mange yoga-træninger, aften-afspændingen med guidet meditation og øjeblikkene med stilhed gav os alle mulighed for at finde ro og kigge lidt indad – og se, om der måske var nogle tanker, følelser eller stemninger, der skulle kigges nærmere på, uden at det på nogen måde blev ’hokus pokus-agtigt’.

Her kan retreat-formen – hvor alt i fem dage handler om krop og bevidsthed – noget særligt i forhold til at få fuldt fokus. Et fokus, som kan være svært at opnå, hvis du ’bare’ er til en yogatime derhjemme og bagefter skal fortsætte din hverdag med alle dens gøremål.

Stor ros til Sohan for at sammensætte et ugeprogram, hvor alle dele – lige fra overnatningssted og måltider til træning og gåture – pegede i samme retning og understøttede ro, fokus og bevidsthed.

Highlight #5 – Lækker mad og et vitaminboost uden lige

Mums! Maden – der var let og vegetarisk – var simpelthen også så lækker. Morgenmaden stod b&b’et for, mens Sohan havde sørget for en dedikeret ’madmor’, som købte ind og tilberedte frokost, mellemmåltider og aftensmad som en del af pakken.

Vi skulle alle give et nap med i køkkenet undervejs, så det hele spillede. Til gengæld fik vi alle en på opleveren af, hvor lækkert og mættende vegetariske retter kunne være. Som et boost til hele kroppen og stor inspiration til hverdagen derhjemme!

Hightlight #6 – Hyggeligt samvær
En af mine bekymringer havde været det sociale samvær undervejs på et sådant intenst retreat. Igen blev mine bekymringer gjort til skamme, for det gik så fint. Sohan havde netop forudset, at det kunne blive for intenst med så meget tid sammen. Så der var lagt en del fritid og pauser ind, hvor vi kunne trække os tilbage, gå en tur, læse en bog eller hvad der nu gav os lidt ny energi.

Samtidig indførte hun ’stilletid’ flere aftener efter afspændingen og indtil solhilsnen næste morgen. Godt tænkt, for så kunne vi hver især gå tilbage til vores værelser uden at skulle ’bekymre’ os om, hvorvidt vi blev opfattet som asociale af resten af gruppen. Og så var vi heldige at være i en god og omsorgsfuld gruppe, hvor der var plads til og blev taget hensyn til alle.

Så - Jeg kan kun anbefale at holde øje med, hvornår Sohan næste gang holder et yogaretreat!